Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Bent u al gastouder of wilt u gastouder worden? Kies dan voor het unieke concept van Thuiscrèche. Vergeet de term gastouder en ga als Crècheleidster in uw eigen Thuiscrèche aan de slag! Wij leggen u in 8 stappen haarfijn uit hoe dat proces in zijn werk gaat.
1. Zorg voor de juiste opleiding en ervaring
Misschien beschikt u al over een geschikt diploma en mocht dat niet het geval zijn: er zijn mogelijkheden genoeg om een korte opleiding tot gastouder te volgen. Als u wilt kunnen wij u daarbij adviseren. U heeft daarnaast ook een geldig kinder-EHBO certificaat nodig. Daarnaast is ook ervaring belangrijk, die u overigens niet alleen tijdens uw werk opgedaan hoeft te hebben. Misschien heeft u vroeger veel op kinderen gepast en ook het hebben van eigen kinderen zorgt vaak al voor een brok aan ervaring.
2. Sluit u aan bij onze franchiseformule
U wordt onderdeel van onze franchiseformule zodat u van veel voordeel profiteert. U heeft de beschikking over ons netwerk voor de plaatsing van kinderen bij uw locatie. Wij begeleiden en adviseren u en helpen u voor een groot deel met de administratieve afwikkeling. Daarnaast krijgt u regelmatig cursussen en workshops aangeboden en stellen wij promotiemateriaal voor u ter beschikking.
3. Word zelfstandig ondernemer
Eén van de vereisten voor het starten van een Thuiscrèche is dat u kiest voor zelfstandig ondernemerschap. U bent dus niet bij ons in dienst maar u wordt uw eigen baas. U geeft al uw inkomsten minus de door u gemaakte kosten aan het eind van het jaar op aan de Belastingdienst. Indien gewenst, kunnen wij u hierbij helpen. Omdat u aan het eind van het jaar vaak belasting moet betalen, raden wij altijd aan om een bepaald percentage van uw omzet te reserveren zodat u voor de belastingafdracht kunt zorgdragen.
4. Maak uw huis geschikt tot Thuiscrèche
Misschien heeft u al een volledig ingerichte woonkamer of andere ruimte die geschikt is voor kinderopvang. Zo niet, dan gaat u daar nu eerst voor zorgen. U schaft spullen aan die noodzakelijk zijn zoals een box, speelgoed, kinderbedjes, speeltoestellen en ontwikkelingsmateriaal. Ook zorgt u ervoor dat het in huis voor de kinderen veilig is om te verblijven.
5. Regel samen met ons de benodigde documenten
U kunt pas daadwerkelijk van start met uw Thuiscrèche als ook al het papierwerk geregeld is. U heeft namelijk een registratienummer van de GGD nodig. U levert ons de daarvoor benodigde documenten aan en wij zorgen voor de rest. We sturen een kopie van deze documenten op aan de gemeente zodat ze gecontroleerd worden op juistheid en geldigheid. Vervolgens stuurt de gemeente ze weer door naar de GGD die een afspraak met u maakt voor een inspectie op de opvanglocatie. De benodigde documenten zijn:
- een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs)
- een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) die niet ouder dan twee maanden is (de aanvraag hiervoor zetten wij voor u klaar)
- een geldig EHBO-certificaat voor kinderen
- een geldig diploma
- een Risico Inventarisatie Veiligheid en Gezondheid (wordt door ons afgenomen)
6. Treed professioneel naar buiten met reclame en promotie
Laat zien dat u bestaat en breng uw Thuiscrèche onder de aandacht van gezinnen. Wij helpen u met reclame en promotie maar er zijn ook zaken die u zelf kunt regelen. Maak bijvoorbeeld reclame op sociale media of deel flyers en visitekaartjes uit. Wij denken altijd met u mee en helpen u indien nodig. Daarnaast krijgt u een eigen webpagina op onze website met daarin meer informatie over uzelf en uw Thuiscrèche, zodat ouders hun kind gemakkelijk kunnen aanmelden.
7. Laat ons het overgrote deel van uw administratie verzorgen
Als zelfstandig ondernemer en Crècheleidster heeft u het al druk genoeg en daarom verzorgen wij een groot deel van de administratieve rompslomp voor u. U krijgt inzicht in uw eigen administratiesysteem (genaamd Mijn Thuiscrèche) waar u alle zaken met betrekking tot de opvang kunt inzien. Denk daarbij aan de persoonsgegevens van de ouders en kinderen, de facturen, de geplande en werkelijke uren, de jaaropgaves, enz.
8. Vang de kinderen liefdevol op
Als dat allemaal geregeld is komen we aan bij de allerbelangrijkste stap: zorgen dat u de kinderen die bij u komen warm en liefdevol opvangt. Maar dat is voor al onze Crècheleidsters natuurlijk geen enkel probleem!
Wilt u ook Thuiscrèche worden? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.