Benodigdheden kinderopvang

Wil jij graag gastouder worden en wil jij weten welke benodigdheden belangrijk zijn om thuis een kinderopvang te starten? Sluit je aan bij Thuiscreche.nl zodat jij ook kleinschalige kinderopvang binnen een huiselijke sfeer kunt gaan aanbieden. Thuiscreche.nl staat garant voor professionele en excellente kleinschalige kinderopvang. Elke Thuiscrèche is onderdeel van onze franchiseformule zodat kwaliteit altijd verzekerd is. Zoals de naam al doet vermoeden, vindt de opvang thuis plaats in de woning van de crècheleidster. Deze woning is speciaal ingericht voor de opvang van kinderen. Wij leggen je graag uit welke benodigdheden belangrijk zijn om aan de slag te gaan in jouw eigen Thuiscrèche.

1.     Zorg voor de juiste opleiding en ervaring

Om thuis een kinderopvang te mogen openen, is de eerste benodigdheid een geschikt diploma. Misschien beschik jij hier al over, maar mocht dat niet het geval zijn: er zijn mogelijkheden genoeg om een korte opleiding tot gastouder te volgen. Daarin kunnen wij jou zeker adviseren. Naast een diploma heb jij ook een geldig kinder-EHBO certificaat nodig en is ervaring in het werken met kinderen belangrijk. Misschien heb je al gewerkt in de kinderopvang of bij een peuterspeelzaal? Maar ook de ervaring die jij hebt opgedaan met jouw eigen kinderen of als oppas helpen je enorm op weg.

2.     Sluit je aan bij onze franchiseformule

De tweede benodigdheid om een eigen kinderopvang te starten, is dat jij onderdeel wordt van onze franchiseformule Thuiscreche.nl. Hiermee profiteer jij van veel voordelen. Zo heb jij de beschikking over ons netwerk voor de plaatsing van kinderen bij jouw locatie. Daarnaast begeleiden, adviseren en ondersteunen wij jou voor een groot deel met de administratieve afwikkeling. Tevens krijg jij regelmatig cursussen en workshops aangeboden en stellen wij promotiemateriaal voor jou ter beschikking.

3.     Word zelfstandig ondernemer

Eén van de vereisten voor het starten van een Thuiscrèche is dat jij kiest voor zelfstandig ondernemerschap. Je bent dus niet bij ons in dienst, maar je wordt jouw eigen baas. Jij geeft al jouw inkomsten – minus de door jou gemaakte kosten – aan het eind van het jaar op aan de Belastingdienst. Indien gewenst, kunnen wij je hierbij helpen. Omdat jij aan het eind van het jaar vaak belasting moet betalen, raden wij altijd aan om een bepaald percentage van jouw omzet te reserveren zodat je voor de belastingafdracht kunt zorgdragen.

4.     Maak jouw huis geschikt tot Thuiscrèche

Wellicht heb jij al een volledig ingerichte woonkamer of andere ruimte die geschikt is voor de kinderopvang. Zo niet, dan moet je daar nu eerst voor zorgen. Jij schaft benodigdheden aan die noodzakelijk zijn voor een kinderopvang; zoals een box, speelgoed, kinderbedjes, speeltoestellen en ontwikkelingsmateriaal. Ook zorg jij ervoor dat het voor de kinderen veilig is om in jouw huis te verblijven. Wij adviseren je hier graag bij.

5.     Regel samen met ons de benodigde documenten

Dit is een belangrijke benodigdheid om een eigen kinderopvang thuis te beginnen. Want je kunt pas daadwerkelijk van start met jouw Thuiscrèche als al het papierwerk geregeld is. Je hebt namelijk een registratienummer van de GGD nodig. Jij levert ons de daarvoor benodigde documenten aan en wij zorgen voor de rest. Wij sturen een kopie van deze documenten naar de gemeente zodat ze gecontroleerd worden op juistheid en geldigheid. Vervolgens stuurt de gemeente de documenten weer door naar de GGD die een afspraak met jou maakt voor een inspectie op de opvanglocatie. De benodigde documenten zijn:

  • een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs)
  • een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) die niet ouder dan twee maanden is (de aanvraag hiervoor zetten wij voor jou klaar)
  • een geldig EHBO-certificaat voor kinderen
  • een geldig diploma
  • een Risico Inventarisatie Veiligheid en Gezondheid (wordt door ons afgenomen)

6.     Treed professioneel naar buiten met reclame en promotie

De zesde benodigdheid is reclame maken, dus jij maakt bekend dat je als Crècheleidster aan de slag gaat. Jij brengt jouw Thuiscrèche professioneel onder de aandacht van gezinnen. Wij helpen jou met de reclame en promotie, maar er zijn ook zaken die jij zelf kunt regelen. Plaats bijvoorbeeld berichtjes op sociale media of deel flyers en visitekaartjes uit. Wij denken altijd met je mee en helpen jou indien nodig. Daarnaast krijg je een eigen webpagina op onze website met daarin meer informatie over jezelf en jouw Thuiscrèche, zodat ouders hun kind(eren) gemakkelijk kunnen aanmelden.

7.     Laat ons het overgrote deel van jouw administratie verzorgen

Als zelfstandig ondernemer en Crècheleidster heb jij het al druk genoeg en daarom verzorgen wij een groot deel van de administratie voor jou. Via ons eigen administratiesysteem (genaamd Mijn Thuiscrèche) kun jij alle zaken met betrekking tot de opvang inzien. Je kunt hierbij denken aan de persoonsgegevens van de ouders en kinderen, de facturen, de geplande en werkelijke uren, de jaaropgaves, enz.

8.     Vang de kinderen liefdevol op

Als dat allemaal geregeld is, komen we aan bij de belangrijkste benodigdheid om een kinderopvang thuis te starten: zorg ervoor dat jij de kinderen warm en liefdevol opvangt. Maar dat is voor al onze Crècheleidsters natuurlijk geen enkel probleem!

Aan de slag!

Heeft het overzicht van deze benodigdheden om een kinderopvang aan huis te starten jou op weg geholpen? Wil jij ook aan de slag als Crècheleidster en een Thuiscrèche beginnen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.