Voorlezen en praten met peuters helpt hun intelligentie en denkvermogen te vergroten.

Dat effect is zelfs tien jaar later nog zichtbaar, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Jongeren met wie als peuter al veel gesprekken gevoerd werden, presteerden beter op IQ-testen tijdens hun middelbare schoolperiode. Onderzoeker Jill Gilkerson, in Pediatrics: ‘Ouders moeten het belang weten van communiceren met kinderen die erg jong zijn en nog niet kunnen praten. Hoe meer interactie, hoe beter.’ Dat geldt ook voor professionele opvoeders. Daarbij maakt het dus niet uit of het kind reageert met echte woorden, maar dat ze de kans krijgen om te reageren.

Onderzoek
Voor het onderzoek werden 150 Amerikaanse families gevolgd met kinderen tussen de 2 en 36 maanden oud. Zes maanden lang werden een dag in de maand twaalf uur lang de gesprekken opgenomen. Toen de kinderen tussen de negen en veertien jaar oud waren, werden de taal- en denkvaardigheden van de kinderen gemeten. Zij presteerden beter op testen waarbij het IQ, taal- en denkvaardigheden gemeten werden.

Peuter
Vooral de resultaten die werden gemeten van kinderen die 18 tot 24 maanden oud waren tijdens het onderzoek, waren de resultaten voor de lange termijn het beste te voorspellen. ‘Dat is een belangrijke ontwikkelperiode voor een peuter’, zegt de onderzoeker. Kinderen starten dan met hun taalontwikkeling. ‘Ze voegen veel woorden toe aan hun vocabulaire en zetten deze om in zinnen.’

Kind volgen
Gilkerson benadrukt om als (professionele) opvoeder het kind te volgen. ‘Let op waarin ze geïnteresseerd zijn en ga daarin mee. Op een vanzelfsprekende manier zal het hun taalontwikkeling aanspreken.’

 

Bron: Kinderopvangtotaal