Goede voeding is een van de belangrijkste bouwstenen die je een kind (en jezelf!) kunt meegeven. Je bouwt letterlijk samen aan een gezonde leefstijl. Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij de voeding van uw kind?

 

Richtlijnen voedingscentrum

Veel ouders vinden het prettig om voor de hoeveelheden en de variatie de visie van het voedingscentrum als richtlijn te volgen.

Het voedingscentrum stelt dat uw kind vanaf 1 jaar met de pot mee eet: ontbijt, lunch en avondeten. Uw kind mag in principe alles uit de Schijf van Vijf eten wat u ook eet, maar dan kleinere hoeveelheden.Verder heeft uw kind nog weinig ruimte voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals koekjes en zoete dranken.

Hoeveel heeft mijn kind nodig?

Uw kind voelt zelf goed aan wanneer het genoeg heeft gegeten of gedronken. U kunt per dag bijvoorbeeld de hoeveelheden uit de Schijf van Vijf aanhouden. Soms zal dat dus meer zijn en soms minder.

Als uw kind gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf (en extra vitamine D slikt), dan krijgt het voldoende goede voedingsstoffen binnen. Voedingsstoffen zijn eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Al deze voedingsstoffen gebruikt uw kind om te groeien. Het advies is om vooral te variëren met groente en fruit.

Méér dan alleen eten

Goed eten draait om meer dan wat uw kind eet. Het is bijvoorbeeld belangrijk voor het ontwikkelen van een gezond eetpatroon om geen eten op te dringen en samen aan tafel te eten op vaste eetmomenten. Als u van het eten een gezellig moment maakt, bevordert dat de eetlust van uw kind en is de kans dat het meer smaken en soorten voedsel proeft groter.

Voorkom een voedselvergiftiging

Jonge kinderen hebben een minder goede weerstand. Daardoor kunnen ze sneller een voedselinfectie krijgen. Sommige producten maakt ze eerder ziek, doordat er bepaalde bacteriën in kunnen zitten. Goed verhitten doodt ziekmakende bacteriën. Let ook op met rauwe dierlijke producten omdat uw kind daar sneller een voedselinfectie van krijgt.

Zorg daarnaast dat uw kind zijn handen wast voor het eten. Werk hygiënisch en bewaar (restjes) eten niet te lang in de koelkast.

Gewichtsproblemen bij kinderen

Steeds meer jonge kinderen zijn te zwaar. Hoe kunnen we dit voorkomen? Gewichtsproblemen blijken steeds meer voor te komen omdat wij niet meer zo goed weten wat een gezond eetpatroon is voor onze kinderen. Het aanleren van een gezond eetpatroon is dus behoorlijk belangrijk!

Wel of geen suiker?

Suiker zit in allerlei voedingsproducten. Ook in producten waar u het wellicht niet verwacht. Bijvoorbeeld in kant- en klare sauzen, pesto en in potjes warme (baby)voeding. Producten waar in de intensieve drukke tijd met jonge kinderen vaak gemakshalve naar gegrepen wordt maar uiteindelijk geen goede uitwerking op de kinderen lijkt te hebben.

Suikervrij opvoeden

Met suikervrij leven wordt veelal bedoeld dat het eten vrij is van van geraffineerde (bewerkte) suikers. Met suikervrij opvoeden wilt u uw kinderen meegeven dat ze zo natuurlijk mogelijke producten eten en drinken. Natuurlijke producten zijn voedingsmiddelen die het meest lijken op hoe deze uit de natuur komen. Een product met een lange ingredientenlijst geeft bijvoorbeeld aan dat dit flink bewerkt is.

Wie suikervrij leeft, drinkt enkel water/thee, vers geperste fruitsappen en koffie (als volwassene). Qua voeding betekent het zo veel mogelijk groente en fruit eten, alsmede verse graanproducten, vlees en eieren. Dit vormt de basis en extraatjes zoals een snoepje of chips kunnen dan bijvoorbeeld in het weekend gegeven worden.

Snoep als quilty pleasure

Tegenwoordig zijn er veel momenten waarop snoep aangeboden wordt. Wilt u dat uw kind deze lekkernij speciaal blijft vinden, dan kunt u ervoor kiezen om het niet op te nemen in de standaardvoeding of te geven als zoethoudertje maar te bewaren voor bijzondere momenten. Een kind heeft dan iets om naar uit te kijken en geniet bewust van het snoepje.

Een gezonde toekomst

Waar u ook voor kiest; als kinderen rondom voeding en eetpatronen een gezonde basis meekrijgen, geeft u ze iets mee voor de toekomst.