Baby’s brabbelen niet zomaar, blijkt uit onderzoek van Cornell’s Behavioral Analysis of Beginning Years (B.A.B.Y.) Laboratory. Het gebrabbel zorgt ervoor dat ouders onbewust in simpelere zinnen en woorden tegen het kind gaan praten, waardoor de baby’s op hun beurt de taal beter kunnen leren.

‘Het onderzoek laat zien dat het belangrijk is om op babygebrabbel te reageren’, verklaart Michael Goldstein, professor aan het College of Arts and Sciences en mededirecteur van het B.A.B.Y. Lab. ‘Het gebrabbel is niet nutteloos, het is een manier voor baby’s om informatie te ontfutselen van de volwassenen om hen heen.’

Ouders hoeven dus niet zelf allerlei dingen te doen om interactie uit te lokken, legt Goldstein uit. ‘Luister als ouder naar het gebrabbel van de baby, dan komt de reactie vanzelf. Kinderen gebruiken juist die reactie van ouders om nieuwe dingen te leren.’ Om te reageren hoef je niet dichtbij te zijn, legt de professor uit. ‘Je kunt ook reageren terwijl je in een andere kamer bent bijvoorbeeld’, zegt Goldstein.

Tweerichtingsverkeer
De onderzoekers zagen opvoeden eerst als eenrichtingsverkeer, waarbij ouders iets uitleggen of voordoen en de kinderen iets leren,’ legt Goldstein uit in een filmpje. ‘Maar in het B.A.B.Y. Lab hebben we ontdekt dat het echt tweerichtingsverkeer is. De baby krijgt de ouder door het gebrabbel zover om te reageren, waardoor de baby verandert en de ouder.’

Ouders passen onbewust spraak aan
De onderzoekers brachten 30 moeders en hun kinderen samen voor sessies van 30 minuten op twee opeenvolgende dagen. De baby’s (9 en 10 maanden oud) konden zich vrijelijk bewegen in de ruimte met speelgoed en posters van dieren. In hun kleding hadden de onderzoekers een microfoontje verborgen, waardoor ze mee konden luisteren. De baby’s werden ook gefilmd. De onderzoekers merkten dat baby’s sneller spraakgeluiden leerden als de moeders simpelere taal gebruikten als reactie op gebrabbel, bijvoorbeeld door maar een paar verschillende woorden en kortere zinnen te gebruiken. Ook ontdekten ze dat de onderzochte ouders hun taalgebruik alleen aanpasten als ze reageerden op het gebrabbel en niet als ze zelf tegen het kind begonnen te praten.

Baby optimaliseert eigen leeromgeving
De baby’s passen als het ware met het gebrabbel hun eigen leeromgeving aan,’ zegt onderzoeker Steven Elmlinger. In eerder onderzoek was al gebleken dat baby’s anders praten tegen dingen dan tegen andere baby’s, een ander voorbeeld van hoe baby’s hun leeromgeving optimaliseren.

Naar het onderzoek: The Ecology of Prelinguistic Vocal Learning: Parents Simplify the Structure of Their Speech in Response to Babbling
Bron: Kinderopvangtotaal
Bron: Cornell Chronicle